donderdag 21 november 2013

Keuzes #2

Goed, soms vallen de puzzelstukjes des levensch voor een groot gedeelte op hun plaats. Nee beste lezers, geen les filosofie deze keer, maar veel van de keuzes uit de vorige post zijn inmiddels gemaakt of heb ik meer duidelijkheid in gekregen. De hele korte versie: broek en jas gekocht, groot sportmedisch onderzoek achter de rug en een trainingsschema opgesteld.

Om met het meest interessante te beginnen: het sportmedisch onderzoek. Ik had een afspraak gemaakt bij SMCLeiden voor een GSMO. Op een herfstige donderdagmiddag ging ik daar langs, de vragenlijst en verse ochtendurine in de tas. Eerst de vragenlijst behandeld, toen algemeen medisch onderzoek, afgesloten met een inspanningstest. Ik zal de medische blabla beperkt houden, maar lichamelijk was alles in orde. Sterker nog, mijn uithoudingsvermogen is zeer goed te noemen! Vorig jaar een vo2max van 48 ml/kg/min en nu zelfs 54. Op basis van alle cijfers kreeg ik een mooi schema mee met hartslagzones, wat ik als basis heb gebruikt voor een eerste trainingsschema.

Via Runinfo.nl heb ik een schema gemaakt om te trainen voor de afstand 10km met 3 trainingen per week. Het idee is dat iedere hartslagzone zorgt voor verbetering van een ander deel van je uithoudingsvermogen.

"Duurtrainingen zijn erg belangrijk in de opbouw naar je evenement en vormen de basis van je conditie. Het doel van D1 en D2 trainingen is tweeledig; je leertje lichaam hoe zuinig met de beschikbare brandstoffen om moet gaan en je vergroot er de maximale zuurstofopname mee. Door de relatief lage hartslag train je je lichaam in het verbranden van vet in plaats van koolhydraten. Van vet heb je immers meer voorradig dan koolhydraten. Een optimale vetverbranding is na ongeveer 45 minuten op gang."

Hierbij is D1 de laagste zone (bij mij vastgesteld op 138-154 slagen per minuut) en D2 daarboven (155-172).

Afgelopen zaterdag op D1 getraind, maar dat heb ik niet echt ervaren als een training van uithoudingsvermogen, eerder van wilskracht. Wat is een hartslag van maximaal 154 laag zeg! Na 45 minuten steeds mezelf dwingen niet harder te lopen kwam ik niet echt moe weer thuis met een gemiddelde van 8 km/u. Ik vertrouw de medische wetenschap dan voor deze keer maar, ik zal me netjes aan de spelregels houden ;) De D2 van afgelopen dinsdag was een stuk interessanter. Heel naïef dacht ik alles onder mijn omslagpunt wel een uur vol te kunnen houden, maar de praktijk is toch heel anders. Die ondergrens van 155 is niet zo'n probleem, maar de 172 heb ik niet gehaald tijdens de normale 50 minuten volgens het schema. Na 45 minuten gemiddeld 10,4 km/u en een gemiddelde hartslag van 167 kwam ik in ieder geval thuis met het gevoel iets gedaan te hebben.

Als voorproefje op intervaltraining later in het trainingsprogramma deed ik aan het eind nog wat sprints, toch bijna 20 km/u en een maximale hartslag van 179. Dat doet Haile Gebrselassie tijdens een marathon 2 uur lang. De snelheid dan, de hartslag niet. Respect.

Vanavond wegens verkoudheid en algemene lamlendigheid geen training, het enige groene dat deze running machine nu produceert is snot...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten